رژیم غذایی کاهش چربی خون

شاید با خود بگویید چرا رژیم غذایی کاهش چربی خون ، اما امروزه چربی خون بالا به شایعترین دلیل افزایش مرگ و میرهای ناشی از سکته قلبی تبدیل شده است. بروز چربی خون بالا در اثر داشتن عادات بد غذایی و رژیم غذایی ناسالم به وجود می آید. بعلاوه، تغییرات سبک زندگی و ورود غذاهای جدید و آماده سبب شده تا یکی از اهداف مهم افراد رژیم غذایی کاهش چربی خون بالا  باشد. زیرا اساس غذاهای فست فودی مبتنی بر چربی غذا و سرخ کردنی بودن آنهاست. بنابراین یکی از مشکلاتی که امروزه مردم با آن دست به گریبان هستند چربی خون بالاست.
یکی از اهداف مهم کارشناسان و پزشکان وب سایت وزن من، افزایش سطح دانش و آگاهی افراد با اهمیت رژیم غذایی کاهش چربی خون و نکات کلیدی مرتبط با آن در راستای شناخت بیشتر روی این پدیده مانند علل بروز، رویکردهای درمانی و راه کارهای پیشگیری از آن می باشد. ولی به عنوان یک نتیجه‌گیری باید تلاش کنیم برای افرادی که از برنامه غذایی کاهش چربی خون برای کنترل سطح بالای چربی خون خود استفاده می‌کنند، میزان کلی چربی کاهش دهیم و نسبت چربی‌های خوب حاوی HDL از نسبت چربی‌های بد حاوی LDL بیشتر شود.

رژیم غذایی کاهش چربی خون

از این رو، اگر شما هم از چربی خون بالا رنج میبرید و به دنبال یک گنجاندن یک برنامه غذایی سالم مثل رژیم غذایی دیابت و یا رژیم افزایش وزن برای خودتان هستید، خبر خوب آن است که ما و کارشناسان خبره سایت وزن من هرگز شما را در این راه تنها نخواهیم گذاشت. تلاش ما بر این است تا با ارائه نکات مربوط به سلامتی میزان ابتلا به این بیماری در جامعه را به پایین حد خود کاهش دهیم. پس، با ما همراه شوید.

 هیپر لیپیدمی (چربی خون بالا) چیست؟

چربی خون بالا با نام علمی «هیپرلپیدمی» بر اثر افزایش میزان چربی خون و ایجاد پلاک و رسوب در دیواره ی عروق ایجاد می‌شود . عامل بروز اکثر بیماری‌هایی مانند گرفتگی عروق قلبی و بروز سکته‌های قلبی می‌باشد. در زندگی شهری با سبک زندگی صنعتی، این بیماری‌ها به دلیل کاهش فعالیت بدنی و کم تحرکی مردم و تمایل بیشتر آنها برای مصرف غذاهای آماده و فست فودی سرعت رشد این بیماری را در جوامع شهری – صنعتی تسریع نموده است از اینرو، برای ساکنین شهرهای صنعتی دریافت رژیم کاهش چربی خون جزء لاینفک زندگی روزمره و رعایت آن در بلندمدت می‌باشد.

انواع چربی‌های موجود در خون

چربی‌های خون به دو دسته کلی تریگلسریدها و کلسترول تقسیم‌بندی می‌شوند. کلسترول‌ها خود بر اساس وزن ملکولی‌شان به دو دسته کلسترول‌های با وزن ملکولی بالا یا HDL و کلسترول‌های با وزن ملکولی پایین یا LDL تقسیم‌بندی می‌شوند. در تقسیم‌بندی‌ها معمولا HDL بعنوان چربی محافظ قلب یا  چربی خوب و LDL به عنوان چربی رسوب‌کننده روی دیواره قلب یا چربی بد نامیده می‌شوند.

عوامل هیپرلیپیدمی ( افزایش چربی خون)

قبل از دریافت رژیم غذایی جهت کاهش چربی خون بدن باید عامل بروز افزایش چربی خون در بدن خود را بشناسید. مهمترین عوامل بروز چربی خون بالا، اکتسابی و ارثی هستند.

عوامل وراثتی

  در صورتیکه هیپر لیپیدمی ناشی از عوامل ارثی و ژنتیکی باشد، هیپرلیپیدمی فامیلیال برشمرده باشد. در نوع هیپرلیپیدمی فامیلیال، خون به زیر گروه‌های مختلفی از انواع هیپر تریگلیسریدمی و هیپرکلسترولمی تقسیم‌بندی می‌شوند که پرداختن به آن از موضوع بحث ما خارج است. در این وضعیت، عادات غذایی و میزان تحرک و فعالیت بدنی بیمار تأثیری نداشته یا از میزان اثربخشی اندکی برخوردارند بلکه بیمار به دلیل عوامل وراثتی همواره مستعد ابتلا به چربی خون است بنابراین، بیمار می‌بایست همواره تحت نظر متخصصین و مشاورین خبره در حوزه تغذیه سالم  باشد.

در عین حال توجه به این نکته ضروری است که فعالیت بدنی مناسب در کنار رژیم غذایی کاهش چربی خون نقش بسیار اساسی در کنترل و وضعیت رشد بیماری دارد. رژیم غذایی دیابت با گنجاندن تنوع گروه غذایی مصرفی اما به صورت کنترل شده متناسب با سطح قند خون بیمار، یکی از ارکان کلیدی درمانی بیماران مبتلا به دیابت در کنار فعالیت بدنی و درمان‌های مرسوم دارویی است.

علل اکتسابی

علاوه بر عوامل ژنتیکی، عواملی مانند الگوهای تغذیه و عادات غذایی ناسالم و کمبود فعالیت بدنی و تحرک جسمی از جمله عوامل اکتسابی بروز چربی خون بالا در افراد است. شما می‌توانید تحت نظارت پزشک متخصص با دریافت رژیم غذایی کاهش چربی خون، الگوهای ناسالم تغذیه خود را اصلاح نمایید و گامی به سوی سلامتی خود بردارید. اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته اهم عوامل اکتسابی بروز چربی خون در افراد عبارتند از:

  • نوع رژیم غذایی کاهش چربی خون: این نوع رژیم  برای افراد نقش تعیین‌کننده‌ای در میزان سطح و تعادل HDL و LDL خون دارد. شما می‌بایست با اتخاذ رژیم غذایی کاهش چربی خون میزان مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فودی، چربی‌های اشباع شده (مانند انواع روغن های جامد) را تا حد الامکان به حداقل برسانید. زیرا الگوهای ناسالم تغذیه عامل بروز چاقی و اضافه وزن ناشی از پرخوری می‌شوند که از عوامل اصلی بالا رفتن چربی خون خواهند بود
  • فعالیت بدنی: در کنار رژیم غذایی چربی خون شما می‌بایست به مقوله تحرک و فعالیت بدنی اهتمام ویژه‌ای داشته باشید. ورزش از نوع هوازی و استقامتی به مدت بیست تا سی دقیقه در روز، باعث کاهش میزان LDL می‌گردد و این در حالی است در روند زندگی امروزی به دلایل مختلف با پیشرفت تکنولوژی  همواره شاهد کم تحرکی و فعالیت بدنی افراد هستیم.
  • مصرف سیگار: در صورت مصرف دخانیات، استفاده از رژیم غذایی  کمترین تأثیر را خواهد داشت. طبق مطالعات انجام شده در زمینه‌ی چربی خون، بین افزایش LDL و افزایش مصرف سیگار ارتباط مستقیم وجود دارد.

معمولا گزگز کردن پاها، سرگیجه و تعریق بیش از حد، میل به خوابیدن و زود خسته شدن در حین فعالیت‌های روزانه از شایع‌ترین علائم وجود چربی خون بالا در بدن فرد هستند. یک تست خون ساده می‌تواند شما را در این باره مطمئن‌تر سازد. کلسترول و تری‌گیریسید دو فاکتور مهم در چربی خون هستند. که بالاتر رفتن آنها از میزان استاندارد شما را با بیماری چربی خون مواجه می‌سازد. شما می توانید در صورت بروز علائم چربی خون بالا، با مراجعه به وب سایت های معتبر و مراکز خدمات درمانی شناخته شده، اقدمات پیشگیرانه و درمانی را با دریافت رژیم غذایی مناسب اجرا کنید.

رژیم غذایی کاهش چربی خون

رویکرد درمانی چربی خون بالا

درمان چربی خون بالا معمولا با سه روش دارو درمانی، ورزش هوازی و دریافت رژیم غذایی کاهش چربی خون صورت می‌پذیرد و دو مورد آخر همچنین مسئولیت پیشگیری از ظهور مجدد بیماری را نیز بر عهده دارند. شما می‌بایست پیش از دریافت رژیم غذایی کاهش چربی خون، با انواع چربی‌های غذا آشنا شوید.

 چربی‌های اشباع SFA

 این نوع چربی، شامل چربی‌های گیاهی و چربی‌های با منشأ حیوانی به صورت مصنوعی یا هیدروژنه شده به صورت جامد می‌باشد. این نوع چربی، عامل رسوب پلاک‌های کلسترولی بر روی دیواره‌های عروقی می‌باشند. باید از گنجاندن روغن جامد، زرده تخم مرغ و لبنیات پر چرب  اجتناب ورزید تا مخاطرات مرتبط با چربی خون بالا و بیماری‌های قلبی مرتبط با آن را کاهش داد.

چربی های اشباع نشده (MUFA)

 این نوع چربی‌ها منشأ گیاهی دارند اما فاقد کلسترول هستند و به کاهش کلسترول موجود خون و کاهش LDL کمک می‌نمایند از اینرو می‌بایست روغن‌های گیاهی سالم مانند روغن کنجد، سویا و زیتون را در رژیم غذایی کاهش چربی خون، جایگزین روغن‌های اشباع شده نمود.

اما یکی از مهم‌ترین رویکردهای درمانی برای مقابله با چربی خون بالا،  دریافت رژیم غذایی کاهش چربی خون از مراکز معتبر درمانی و تحت نظارت پزشکان متخصص می‌باشد. قبل از هر چیز این را بدانید که این بیماری در بدن شما یک شبه به وجود نیامده و یک شبه نیز درمان نمی‌شود. پس برای بهبود وضعیت بدنی خود قبل از هر چیز صبور باشید و بدانید که با پافشاری بر روی عادات غذایی سالم در بلندمدت نتایج رضایت بخشی را دریافت خواهید کرد. بنابراین، اهم توصیه‌های غذایی زیر برای کاهش چربی خون عبارتند از:

  • مصرف فلفل سیاه: مصرف این ماده به عنوان سرسخت‌ترین دشمن این بیماری به شدت توصیه می‌گردد.
  • رژیم غذایی سبز: سبزیجات و میوه‌ها کم خطرترین مواد روی زمین و مناسب‌ترین گروه غذایی برای اکثر تغذیه‌ها هستند. نقش عمده‌ای که این مواد در چربی‌سوزی دارند مصرف آن را در رژیم غذایی کاهش چربی خون بسیار حائز اهمیت می‌کند.
  • از روغن‌های گیاهی استفاده کنید: تا حد امکان از سرخ کردن مواد غذایی پرهیز کرده و سعی کنید آنها را به شکل آب پز میل کنید ولی اگر گاهی اوقات مجبور به سرخ کردن مواد غذایی نیز هستید، سعی کنید از روغن هسته انگور و روغن کنجد استفاده کنید.
  • ورزش کنید: تنها رژیم غذایی ، کافی نیست بلکه در کنار اصلاح الگوهای مصرف غذایی، انجام تمرینات بدنی مناسب و همچنین داشتن برنامه‌ای برای پیاده‌روی‌های طولانی و مداوم بهترین راه‌کارهای درمانی ممکن برای پایین آوردن چربی خون در کنار داشتن تغذیه مناسب است.
  • آب: مصرف فراوان آب در طول روز نقش مهمی در از بین بردن چربی خون دارد. مصرف زیاد آب باعث افزایش سوخت و ساز و تعریق و در نتیجه دفع چربی می‌گردد.